Monday, June 4

Assalamulaaikum pembaca pembaca sekalian. hari ni merupakan hari yang boleh dikatakan memenatkan bagi aku. huhh letih betul la.

semalam, sedang aku melepak-lepak di facebook (tempat biasa), aku dikejutkan dengan berita kematian seorang kenalan aku (actually tak kenal sangat pon, kenal gitu-gitu je). arwah terlibat dalam suatu kemalangan ngeri. untuk pengetahuan korang, arwah sebaya dengan aku. form 5 jugak.

kejadian dia ni betul-betul buat aku tak leh tido tenang malam tadi. bukan sebab aku minat dia ke apa, sbab aku jadi takut. ye lah, arwah masih muda lagi. 17 tahun. tp sudah temui ajal. aku jadi semacam takut sebab betul lah apa orang kata, ajal ni tak kira tua muda. kalau dah tiba, mmg tak jumpa dunia dah. betul tak? betul lah kan. jadi aku terpikir, sedang aku gelak2 pon boleh jadi jugak kalau Allah nk tarik nyawa aku ni. perkara yang sangat aku takutkan ialah aku ni sebenarnya dah ready ke belum? aku rasa macam belum je. bnda wajib mmg bnyk sgt tak buat. pulak tu, banyak sangat benda yang dilarang aku buat. mmg rasa mcm sangat-sangat belum ready lagi.

jadi aku pikir lagi. agak-agak nnti Allah tanya soalan solat tu semua aku nk jawab apa? takkan nk jawab lupa depan Allah? aku taknak masuk neraka. ye lah kan, siapa yang nak masuk neraka? dengar ustaz cerita pasal neraka pon dah seram sejuk je.

so daripada bnda yang dah jadi ni, aku amik la sikit pengajaran. aku rasa mcm dah tiba masa untuk berubah. mmg aku takut sangat bnda mati2 ni. kalau mati ingat boleh patah balik ke nk beribadah semua? tak boleh doh.

tapi kan, aku taknak lah berubah sorang-sorang. yelah, tak seronok kan kalau buat bnda sorang-sorang. so aku post bnda ni untuk korang readers amik pengajaran sekali. sama-sama lah kita ye berubah untuk jadi lebih baik. renung-renungkan dan selamat beramal :)

sekian, wassalamuaalaikum :)